Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

V naší mateřské škole vytváříme tvořivé, vstřícné, podporující a bezpečné prostředí, ve kterém poskytujeme dětem dostatek podnětů pro jejich harmonický intelektuální, emocionálnímu a sociální rozvoj. Děti mají zázemí ve třech domovských třídách. Podle typů činností během dne mohou spolupracovat se svými kamarády ve věkově homogenních i heterogenních skupinkách. 

Dopolední program je zaměřen na řízené činnosti a doplněn s ohledem k potřebám a biorytmům dětí volnými herními aktivitami, pobytem na zahradě školky, vycházkami do Porubského lesa a sportováním v tělocvičně. 

Odpolední program má volnější strukturu s větší mírou odpočinkových činností. Podle zájmu rodičů jsou děti zařazeny do sportovních aktivit nabízených Institutem tělesné výchovy a sportu VŠB-TUO (tenis) a externisty (tanec). V souladu s naší koncepcí využíváme možnosti VŠB-TUO, a sice sportovní zázemí, výukové programy planetária, spolupráci s dílčími pracovišti v rámci projektových dnů. 

Děti se v průběhu roku účastní vedle hodin sportovní průpravy a lyžování pod záštitou ITVS také polytechnických workshopů, kulturních, environmentálních a jiných vzdělávacích programů pořádaných různými subjekty dle aktuální nabídky. 

Logicko-matematická a prostorová oblast

V před-matematické průpravě se zaměřujeme na:

  • rozvoj před-matematického myšlení. Dítě si během řešení přiměřených úloh v komunikaci s učitelkou a ostatními dětmi prostřednictvím manipulací, modelování i řešení úloh v prostoru konstruuje své vlastní znalosti o daném problému. Osvojuje si elementární matematický jazyk. Učí se orientovat v prostoru i na číselné řadě;
  • převody z 2D na 3D. Dítě si prostřednictvím skládání modelů z pláště do 3D podoby uvědomuje jednotlivé geometrické tvary a rozdíl mezi obsahem a pláštěm;
  • konstrukční modely z různých materiálů. Dítě vytváří modely předmětů, se kterými běžně manipuluje, a získává povědomí o vlastnostech a konstrukčních možnostech užitého materiálu;
    konstrukční práci podle návodu. Dítě pracuje s konstrukčními a elektronickými stavebnicemi podle návodu. Prostřednictvím práce s návodem rozvíjí své prostorové vnímání, cit pro detail, sleduje dílčí kroky a uvědomuje si praktické důsledky chyb v konstrukci;
  • konstrukční práci podle metodiky Malé technické univerzity: Dítě pracuje ve skupině se zjednodušeným technickým výkresem a schématy, podle nichž konstruuje dům, věž, most, město, energetickou síť apod.

Jazyková, hudebně-dramatická oblast a sociální rozvoj

V jazykové a hudebně-dramatické průpravě využíváme:

  • dechovou gymnastiku. Dítě se učí prostřednictvím relaxačních i aktivačních her správnému nádechu a výdechu, které jsou významnou podmínkou práce s hlasem;
  • hry podporující zrakové vnímání a paměť. Prostřednictvím těchto her založených na tréninku koncentrace dochází u dítěte k postupnému odbourávání nepozornosti a zbrklosti i rozšiřování slovní zásoby;
  • hry podporující sluchové vnímání. Záměrný rozvoj fonematického sluchu a naslouchání u dítěte je podmínkou správné analýzy zvuku, což souvisí jednak s osvojováním korektní výslovnosti, jednak s následnou schopností písma. Prostřednictvím her na lokalizaci sluchového podnětu rozvíjíme u dítěte také prostorovou orientaci a udržení pozornosti;
  • literární texty podporující rozvoj verbální paměti. Dítě si osvojuje říkadla, básničky a písničky odpovídající jeho věku. Pamětní osvojování krátkých textů je podporováno doprovodnými pohybovými aktivitami. Dítě se učí také naslouchat mluvenému projevu, prokazuje porozumění textu převyprávěním vlastními slovy. Porozumění chronologii prokazuje prací s obrázkovou osnovou;
  • logopedické říkanky a hry. Prostřednictvím logopedických říkanek a her je dítě vedeno k postupnému osvojování správné výslovnosti hlásek;
  • dramatickou výchovu. Dítě se prostřednictvím dramatizace ocitá v různých sociálních rolích a může si vyzkoušet v bezpečném prostředí rozmanitou škálu emocí, porozumět jim, a tedy sobě i okolí. Dramatické činnosti jsou zaměřeny k budování empatického a prosociálního chování i kooperace v rámci dětské skupiny.

Ve skupině pracujeme také metodou:

  • komunitního kruhu. Děti se v komunitním kruhu setkávají každý den, sdělují si v něm navzájem své zážitky, pocity a postoje. Práce v komunitním kruhu je zaměřena i na prevenci sociálně patologického chování. S pomocí učitelky děti řeší aktuální problémové situace, které se ve skupině dětí objeví;
  • diskusního kruhu. Učitelka s dětmi v diskusním kruhu probírá jednotlivé oblasti vzdělávacího tématu. Jeho funkce je v první fázi motivační a evokační, tj. naladění na téma a uvědomění, co o tématu už víme. V průběhu týdne si děti povídají o nově nabytých informacích k tématu, přemýšlejí o nich a na závěr hodnotí, co jim téma přineslo zajímavého.

Základy anglického jazyka

Výuka probíhá česko-anglicky v malých skupinách metodikou přizpůsobenou vnímání předškolních dětí: 

  • angličtinou děti provází maňásek
  • výuka je založená na multisenzorickém přístupu, který spojuje vizuální, sluchový, motorický a haptický vjem, což vede také k větší aktivaci mozku, a tedy komplexnější fixaci slovíček. Děti se s angličtinou seznamují formou hudebně-pohybových aktivit a rytmických her, prací s obrázky, tematickými hračkami i hmatovými knížečkami. U stolečku sedí pouze tehdy, když pod vedením lektorky pracují s cvičebnicí. Zde jde pak především o fixaci slovíček pomocí jemné motoriky: vybarvování, spojování obrázků, lepením samolepek, skládání, řešení úkolů;
  • vedle základních slovíček, jako jsou greetings, colours, numbers, se děti učí tematická slovíčka popisující svět, který je jim blízký, např. témata: home, family, toys, body, food, animals, pets, a jednoduché fráze;
  • metodickou oporou výuky jsou didaktické sety z nakladatelství Oxford University Press. 

Výtvarné a pracovní činnosti

Ve výtvarné a pracovní průpravě využíváme:

  • různé typy výtvarných materiálů: papíry, pastelky, voskovky, voskové i suché pastely, fixy, foukací barvy, tempery, vodovky, nůžky, lepidla, modelíny, modelovací samotvrdnoucí hmoty, keramickou hlínu, látky, přízi, kůži, dřevo, dřevěné lišty a modely systému Sami, korálky a další přírodní i umělé materiály;
  • různé typy nástrojů: vykrajovátka, válečky, plastové nožíky, rádýlka, mačkátka, struhadla, mísy, vařečky;
  • různé typy nářadí v řemeslnické dílničce: ponky, dětské sady polytechnického nářadí, stavy, nářadí pro práci s kůží, rytí, výrobu šperků, Big Short, šicí stroj.
    Zaměřujeme se na:
  • rozvoj jemné motoriky. Dítě rozvíjí kreslířské pohyby ruky; míchá, rozfoukává barvy; hněte, stlačuje, válí, přidává a ubírá, dělí na části plastelínu, hmotu, těsto; krčí, mačká, skládá a překládá papír; vystřihuje, nalepuje a slepuje;
  • individuální tvorbu. Dítě dle pokynů, předlohy či vlastní fantazie ztvárňuje vybrané téma. Je vedeno k užití správné techniky, ke koncentraci a dokončení práce v souladu se svými schopnostmi;
    skupinovou tvorbu. Dítě spolupracuje na konečném výtvoru s ostatními dětmi, učí se, že konečný výsledek je závislý na přístupu každého člena skupiny;
  • praktické činnosti. Dítě se pod dozorem učitelky v rámci tematických projektových dnů učí odměřovat, vážit, přelévat potraviny vyrábět těsto na sušenky, koláčky, perníčky. Seznamuje se s běžnými kuchyňskými pomůckami (mixér, odšťavňovač, sušička ovoce);
  • práci s montessori pomůckami. Prostřednictvím montessori pomůcek dítě rozvíjí hrubou i jemnou motoriku a osvojuje si sebeobslužné činnosti. Individuálně pracuje s didaktickými sadami pro smyslovou, matematickou a praktickou výchovu;
  • environmentální výchovu. Dítě se seznamuje s procesem růstu rostliny i základními zahradnickými činnostmi (klíčení, setba, přesazování, jednocení, zalévání, pletí, sklizeň). Ve třídě se dítě podílí na péči o amazonské šneky a pokojové květiny;
  • rozvoj manuální zručnosti. Dítě si osvojuje správné pracovní návyky a pracovní postupy při práci s nástroji a různými materiály u dětských ponků a dětských tkalcovských stavů.

Pohybové činnosti

V rámci pohybové průpravy se zaměřujeme na:

  • lokomoční pohybové činnosti: chůze, běh, skoky a poskoky, lezení;
  • nelokomoční pohybové činnosti: změny poloh a pohybů těla na místě;
  • zdravotní cvičení: vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační a jógová cvičení;
  • aktivační hry, sezónní a míčové hry;
  • osvojení základů lyžování.

Badatelsky orientovaná výuka

Badatelsky orientovaná výuka patří mezi soudobé trendy ve vzdělávání a je postavena na principu relativně samostatného poznávání skutečnosti jedincem prostřednictvím aktivní činnosti.

Dítě si již v předškolním věku vytváří vlastní obraz o světě, ve kterém žije, o ostatních lidech i o sobě samém. Své pojetí světa si konstruuje z individuálních zkušeností, které postupně získává v interakci s okolím. Pokud je nová informace, kterou dítěti poskytujeme, v rozporu s jeho dosavadním pojetím světa, dítě ji nemusí vůbec přijmout. Proto učitel v rámci badatelsky orientované výuky připravuje takové učební situace, ve kterých si děti své vidění světa uvědomí a mohou je začít srovnávat s tím, co doslova na vlastní kůži zažijí. Učitel vede děti k tomu, aby nad dosavadními zkušenostmi přemýšlely a aby je organizovaly, prohloubily, obohatily a rozvinuly. K tomu je nutný dostatek času pro samostatnou práci i pro interakci ve skupině. 

Badatelsky orientovaná výuka je založená na získávání nových zkušeností, jejich porovnávání se zkušenostmi starými a začleňování do vlastních mentálních struktur. To probíhá nejen na úrovni každého jedince, ale i celé skupiny, třídy. Když děti navzájem porovnávají vlastní naivní prekoncepty, zjišťují, že ostatní se na stejnou věc mohou dívat jinak. Někdy děti setrvají u svých koncepcí, protože se jim v sociální interakci potvrdí. Jindy je mohou opouštět nebo rozšiřovat a re-konstruovat na základě nových zkušeností.

Základní osnovou pro badatelskou výuku jsou skripta "Svět v pohybu", která byla vytvořena VŠB-TUO na podporu polytechnické výuky v mateřských školách. Badatelsky orientovaná výuka je implementována do běžných vzdělávacích aktivit, ale probíhá také formou projektových dnů. V rámci badatelsky orientované výuky děti:

  • pracují s lupou, PC mikroskopem, pinzetou, kapátkem, pipetou, kádinkou, odměrným válcem;
  • s bezpečnými látkami a sledují jejich vzájemné reakce;
  • provádějí pokusy s vodou, vzduchem, tlakem, zvukem, tažnou silou, třením, statickou elektřinou, magnetismem apod.;
  • vytvářejí jednoduché fyzikální hračky.

Předškolní průprava

V předškolní přípravě se zaměřujeme mj. na:

  • grafomotorická cvičení. Dítě správně sedí a drží psací náčiní, osvojuje si správný pohyb ruky v lokti a rameni, přítlak na tužku i uvolnění přítlaku; absolvuje základní sadu přípravných uvolňovacích cviků na písmo (švihy; čáry; švihy a tahy; kličky, spirály a jejich kombinace).
  • rozvoj klíčových oblastí školní zralosti. Dítě si osvojuje správnou výslovnost českých hlásek, vyjadřuje se v jednoduchých větách, má aktivní slovní zásobu odpovídající věku, pozná velká tiskací písmena, vymyslí slovo na dané písmeno, určí první a poslední písmeno slova, vybere slovo významově nepatřící do řady; píše číslice 0-9, sčítá s oporou předmětů, prstů i bez opory, doplní číselnou řadu; rozezná barvy, linie a tvary;
  • deskové a společenské hry. Předškoláci si prostřednictvím deskových her tříbí své logické a strategické myšlení, před-matematické představy i smysl pro fair play.
  • práci s digitálními pomůckami. Dítě se pomocí robotických kódovacích pomůcek učí sekvenčně kódovat trasy robotů ve čtvercové síti i „labyrintu“ jednak s předlohou sekvenčních karet, jednak z hlavy bez opory pomůcek, jednak náhodně hodem kostkou.

Zaměřujeme se na rozvoj klíčových kompetencí

V souladu s RVP pro PV se zaměřujeme i na rozvoj klíčových kompetencí jako souborů předpokládaných vědomostí, dovedností, postojů a hodnot důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění každého jedince.